29

Vecka 29


Kroppen:

 Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.
Nu besöker du din barnmorska varannan eller var tredje vecka, beroende på hur du mår och vilket stöd du behöver. Varje besök tar cirka 30 minuter och varje gång mäter man ditt blodtryck och din mage samt lyssnar på fosterljuden.


Fostret:

Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umgås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar.




Kommentarer
Postat av: Foto,design och vardag - 16 år och mamma

Går inte att kommentera dom nyare inläggen, dumma blogg.se app!



I alla fall, super mysig mage! Började verkligen sakna att vara gravid när jag såg detta. Vill också gå och längta, köpa små bebiskläder, och förbereda alltihopa!



Förresten, du skulle inte vara intresserad utav en ny, personlig och avancerad design? Just nu tar jag endast 50 kr för en header och 100kr för en hel bloggdesign! Pengarna går även till sonens sparkonto. :)

2012-02-01 @ 23:41:28
URL: http://justababy.blogg.se/
Postat av: Emma

skit dålig den där appen tycker jag!! :(

tack så mycket :) fast längtan är rätt jobbig tycker jag, vill bara ha ut det lilla livet !



2012-02-04 @ 14:35:37
URL: http://bebiiiiisimagen.blogg.se/
Postat av: Tove Lantz

Jag undrar varför man inte kan kommentera dina inlägg?? De ovan går inte att kommentera alls :/



Jag undrar vart du köpt grodkläderna som du lade upp nyss?

2012-02-06 @ 20:27:27
URL: http://lillalivetimagen.blogg.se/
Postat av: Emma

ingenaning, kanske beror på att jag gjort dom inläggen från blogg appen :/ jag köpte dom på hm , kostade 99kr :)

2012-02-06 @ 20:55:44
URL: http://bebiiiiisimagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0