vecka 15 (14+0)





Vecka 15

Barnet:Huden är i det här stadiet genomskinlig och man ser blodkärlen. Armarna kan röra sig och händerna kan knytas. Hjärtat pumpar ungefär 28 liter blod/dygn och hjärtljuden kan avlyssnas med en doptone-apparat. Fostrets hud är tunt och täcks av ett tunt skikt hår som kallas lanugo-hår



Mamman:
Man kan känna sig nästäppt och ha lätt för att blöda näsblod när man är gravid även om det är mer vanligt under slutet av graviditeten. Nästäppa beror till stor del på den ökade mängden östrogen samt ökad blodmängd som i sin tur mjukar upp brosk och vävnader vilket gör att man blir täppt i de trånga näsgångarna. Det kan i sin tur göra att man snarkar om nätterna. Blodkärlen kan även vidgas vilket medför att man lättare blöder näsblod.
Från vecka 15 kan du göra ett fostervattensprov.


Kommentarer
Postat av: skrutten ;)

så fint <3

2011-10-18 @ 12:39:31
Postat av: Elina 17 år, mamma till Nellie

Såg folk som inte visste att du var gravid att du var det där när du hade tröja på dig osv, på badhuset i vecka 16 såg då inte vissa i min klass att jag var gravid fören jag sa de :)

2012-01-31 @ 12:09:50
URL: http://elinaadele.blogg.se/
Postat av: Emma

Min klass fick veta det i vecka 11 typ och då sa vissa att dom hade tyckt att jag hade blivit större och så men för folk som inte visste såg nog på magen att jag var gravid runt vecka 16 typ :)

2012-01-31 @ 22:46:40
URL: http://bebiiiiisimagen.blogg.se/
Postat av: Nikolaielina

I want to say that you have interesting info in this website. keep it going. thanks. greetings

2012-02-02 @ 11:44:54
URL: http://nikolaielina.bloghandler.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0